Ďumbíř

9.3. 200 9- 175.den z 365

Dnešní nadpis je pro některé asi hádankou. Čemu patří toto zvláštní jméno?
Nápovědou ke správné odpovědi jistě bude tato fotka:


Ďumbíř je totiž lidové označení pro zázvor, z něhož se používá právě vyfocený oddenek.

Ačkoli se toto slovo dostává do dětského slovníku poměrně brzy,

Bě-ží liš-ka k Tááá-bo-ru,
ne-se py-tel záz-vo-ru...

myslím, že dost jedinců pak ještě dlouhá léta dlouho vůbec netuší, cože to ta liška v pytli vůbec nese.
V našem kuchyňském šuplíku s kořením se zázvor vyskytuje jako mletý a tu a tam ho přidáváme do nějakých kulinářských specialit.

S ohledem na neutěšený stav většiny členů naší domácnosti jsem zapátrala v chytrých knihách, zda-li neexistuje nějaká bylina, kterou by babka kořenářka doporučila, aby nás opustily kašle, nudle a jiné neduhy a k mému překvapení jsme zjistila, že zázvor je učiněný všelék!

Na nevolnost se doporučuje žvýkat plátek zázvoru, dovede snížit hladinu cholesterolu a vhodný je také proti zánětům a při chřipce a nachlazení, že prý má i uvolňující účinky...
Tak sem s ním, hned ho prověříme :-)

Babky kořenářky doporučují několikrát denně pít zázvorový čaj.

Ten se připraví tak, že cca 3cm zázvoru oloupeme, nakrájíme na droboučké kostičky a cca 15-30 minut vaříme v 1/2 litru vody, scedíme, přidáme med a Wlk ještě přidal kolečko citronu a lístky máty.
Vypadalo to celkem esteticky:

A chutnalo to zajímavě. On má zázvor takovou pikantní chuť, takže dětem to asi bude chtít přidat více medu.

Po delší době jsme se vydala s Martinkou na vycházku. Zmohlo ji to natolik, že po obědě šla poslouchat pohádku s tím, že rozhodně nebude spát!!
No a jak to dopadlo... vidíme všichni. Nasadila si kapucu, vzala pod deku své plyšáky a sotva pohádka začala, byla tuhá.

Takhle spí kapucín :-)





8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Zázvor jsem nikdy neochatnala,dá se k něčemu přirovnat?Pavla

wlcice řekl(a)...

já tam cítím pendrek + kůru citrusů :-)) ale to je opravdu můj subjektivní dojem ;-) Ale zaujalo mě,že funguje i na to odhlenění-zejm. pro Majdu a dívala jsem se, že se zázvor prodává i jako "kandované ovoce",tak to by pro děti možná bylo schůdné.

Anonymní řekl(a)...

Díky za tip,vyzkouším.pavla

Anonymní řekl(a)...

No ,tak to jsem také nevěděla.Hned se porozhlídnu po superhyper...Marcela

Gabro řekl(a)...

Asi to budu muset také vyzkoušet. Já mám doma jen zázvorová lízátka z doby, kdy jsem byla těhu. :-) Mám pocit, že se té rýmy asi nezbavíme...

Anonymní řekl(a)...

Už dlouho se chystám na pravý zázvorový čaj,tak díky za impulz.A držím palce,ať je loket brzy v pořádku :-)
Růžena

Anonymní řekl(a)...

Zafungovalo to MArket? Jak vubec chutna azvor? pry je dobr na tehu nevolnosti..no zatim ho jeste nepotrebuju :)..rea

wlcice řekl(a)...

Reo,tak to tě zklamu, ale v těch mých příručkách bylo vždy poznamenáno, že zázvor funguje na gastropotíže, ale NE na těhot. nevol. :-), tak to se s tím budeš muset popasovat jinak :-))
Nechutná nic moc, ale když to přerazíš medem a citronem, zůstane už jen divně pálivá chuť. Já ho piju se zavřenýma očima ;-)) skoro na ex.Brrr...