Vodopád společných násobků


18.3. 2009 - 183.den z 365

Středeční večer jsem strávila ve společnosti matematiky. Brr!
Tato věda mě za celou dobu mé školní docházky neoslovila. Ničím si mě nezískala, nikdy jsem nechápala, kde se potkají dvě auta, když jedno vyjede z bodu A rychlostí... a druhé z bodu B zas úplně jinou rychlostí, ani mi nečinilo potěšení počítat povrchy těles všech možný patvarů...
Jsem zkrátka humanista, a tak jsem se snažila matematické úkoly přesunout do kompetence tatínka. Jenže on podepíše cokoli, a když Majda donesla zkontrolovaný domácí úkol, ve kterém původní modré písmo zcela zanikalo v červených klikyhácích paní učitelky, viděla jsem, že došlo k nejhoršímu a po letech (ne-li desetiletích) budu muset otevřít vždy nenáviděnou učebnici matematiky.



Téma bylo lákavé: společné násobky. Tak jsem si napsala ta dvě čísla pod sebe a psala jejich násobky, až jsem se dobrala stejného čísla- BINGO! Mám ho.
Jenže Majda řekla, že "Takhle se to už dávno nedělá!, že musím čísla rozložit na prvočísla. Tedy: nepoužívat "žebříček", ale modernější "vodopád".
No, tak to mě sebralo. Tušila jsem, co to jsou prvočísla, ale už vůbec jsem si nedovedla představit, jak na ně budu rozkládat trojmístná čísla a ještě k tomu "vodopádem"!?
Zatímco odpoledne byla Majda na dramaťáku (měla jsem 100chutí jí ho zatrhnout, ale měli na programu rozbor chyb v představení, tak jsem vyměkla), pilně jsem studovala výklad v učebnici. Pořád mi to nevycházelo. Tak jsem vzala příklady ze sešitu- ty měly řešení :-)
Nakonec se mi podařilo nějak to zázračně pochopit a večer tuto dovednost přenést i na Majdu- počítaly jsme s Majdou až do 9hodin a jak nám to pěkně šlo ;-) Musím uznat, že tato metoda je poněkud pokrokovější.
Takže dneska s přehledem poradím panu Novákovi, který si na zahradě zcela chybně vykopal díry na sázení stromů ve vzdálenosti 6m, kolik děr bude překopávat, když mají být podle příručky Přemka Podlahy vzdálené 8m :-))

A za pár let se můžu těšit na 2.kolo, to zahájí povinnou školní docházku i náš druhý poklad a v módě budou zas bůhvíjaké postupy... :-)


3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

tak přesně na tuto látku jsem byla přítomna i s Nyki ve škole.Tvářila jsem se jako že chápu a doma jsem si to nechala vše dopodrobna vysvětlit.bych nebyla za blba.Podobně je to,když počítají trojčlenku.Já to udělám úplně jinak-logicky.
Dnes jsem s Míšou probírala fyziku.Nemohla pochopit grafy zapojení el.obvodu...prostě blondýna.Na závěr řekla,že jí je to k ničemu...koupí spotřebič a dá ho do zásuvky a hotovo.Taky řešení,akorát nevím jak to vezme p.uč. v písemce??

wlcice řekl(a)...

O fyzice mi nemluv! Převádění jednotek všeho druhu- o tom se mi už i zdá! a Majda je v pohodě, jednou má její litr mililitrů 1000, jindy zas jen 100- přijde na to... ;-)

Anonymní řekl(a)...

To ještě jde,ale až budou počítat x + - y je 9.To jsem nikdy nepochopila zase já.Pavla