Vole vol dobře! ;-)


4.6.2009 - 260.den z 365

Tak se nám zas přiblížil volební čas. Jako název dnešního příspěvku jsem zvolila oblíbený jazykový chyták paní profesorky Brabcové, která mě kdysi dávno učila na fakultě. Byla přísná. Moc přísná. Všichni jsme z ní měli nahnáno a zkouška ze staroslověnštiny pro mnohé znamenala žádost o děkanský termín... no ale byla spravedlivá a asi i vtipná. Jenže to jsme tehdy nebyli schopni ocenit- měli jsme jaksi úplně jiné starosti ;-)

Jednou vyzvala mého spolužála Petra, aby šel na tabuli napsat větu. Petr byl velmi decentní student, vždy hladce oholen, upraven a brýle mu ještě dodávaly vážnosti. Paní profesorka s kamennou tváří diktovala: "VOLE VOL DOBŘE!"
A Petr krasopisně maloval písmenka na tabuli. Jenže do této věty napsal čárku. "Vole, vol dobře."
A paní profesorka na něj svým hlubokým a zvučným hlasem zahartusila: "No, co si to dovolujete, vy sprosťáku!"
Petr stál a koukal jak opařený- a my všichni taky. Než nám došlo, že ona jediná malá čárka udělala z přechodníkového tvaru "VOLE" oslovení.
Pokaždé, když jsou volby, hned mi přijde na mysl tahle povedená scénka.

A tak i dnešní moje příhoda je předvolební.
Šla jsem na kontrolu se svou polámanou rukou, aby pan dr. vyplnil papíry pro pojišťovnu. V čekárně sedělo pár lidí, ale je společná pro 4 ordinace, tak mě to nijak nezneklidnilo. Sedla jsem si na lavici, která byla hned za rohem od vstupních dveří. Vyndala jsem si mobil, že si "uklidím v přijatých SMS-ty se mi tam vždycky nekontrolovaně nahromadí- a ještě jsem ani neotevřela příslušnou ikonku, když slyším:
"Dobrého dne přeji. Áá, taky máte dnešní Metro (=noviny, které se dávají v metru zdarma). Už jste to čet?" - dorážela nějaká paní důchodového věku na pána, který do té doby tiše seděl a do novin hleděl- možná ani nečetl. Pán byl celý nerad, že ho tahle zviditelnila a odpověděl: "Nevím co, ale nečet:"
"Jéé, víte, komu vy jste podobnej?!"
(To už jsem se posunula na kraj lavičky, abych jako viděla "za roh" ;-) )
Chlap vyděšeně vzhlédl od novin: "No to nevím..."
"Vy jste celej Standa. Vážně. Vy jste hrozně sympatickej a jste mu úplně podobnej..."
Chlap zabořil hlavu do novin a odsekl: "Žádnýho Standu neznám"
"Ale jo, znáte! Křeček přece! Ten už udělal spoustu dobrejch věcí pro lidi. On bojuje za práva nájemníků, pane. Bez něj by mladý a starý vůbec nebydleli."

Tak v tu chvíli mi bylo jasné, že mám tu čest s kovanou voličkou ČSSD. Co čert nechtěl, ta baba si vlezla hned vedle mě. Rozložila onen pochybný novinový plátek a jala se MNĚ předčítat nahlas.
Byla do toho tak zabraná, že ani nepostřehla, že jsem si ji vyfotila. Sice jen mobilem, ale sledujte ten soustředěný výraz. To mi právě vnucovala myšlenku, že je všechno tak drahé, že za chvíli nebudu mít kde bydlet. Ujistila jsem ji, že se o sebe postarám, protože pilně pracuju a vydělávám přesně tolik, kolik potřebuju a že mi vůbec nic nechybí ;-) - to abych jako utla debatu a nestala se jejím terčem jako ten pán alias Standa...





A tady ji máme. Teprve na fotce jsem si všimla, že paní Socdemačka má na bundě logo "modré šipky směřující doprava" :-)) Tak tedy nevím, zda-li by ji za to Standa s Jirkou pochválili. ;-)

Každopádně jsem si ještě před vstupem do ordinace vyslechla bojovné: "I kdybyste místo vajec házeli kameny, slušný lidi nezastrašíte! ..."

Takže pro dny příští prosím vzpomeňte na větu z nadpisu... a čárku si doplňte každý dle potřeby :-))

-----------------------------
5.6.2009

Okolnosti mě donutily dopsat tento dodatek :-)

Koukám, že přechodníky už dneska moc nefrčí ... takže je trochu "oprášíme" - bližší vysvětlení najdete v komentářích ;-) a nebo můžete zhlédnout ukázku, jak s nimi pracoval třeba můj oblíbený Jan Werich ZDE - přechodníky začínají od 5.minuty.


10 komentářů:

Danka a Jaro řekl(a)...

Ahoj, no asi to bude tým, že som Slovenka, ale ja tomu výrazu rozumiem fakt len s tou čiarkou po prvom slove. Tak ak by sa to dalo nejako vysvetliť, čo to znamená bez čiarky, bola by som rada.
Danka (pravidelne nakukujúca od Diny)

wlcice řekl(a)...

Aha;-) tak bez čárky je to jako přechodník-což je neurčitý slovesný tvar, používá se spíš už jen v psaných projevech (Alois Jirásek to uměl mistrně) :-)
Umožňuje jakési "zkrácení"-to, co bych vyjádřila souvětím, můžu napsat jednou větou.
Jestliže volíš,vol dobře.-by byl asi přepis nadpisu do běžné nepřechodníkové mluvy.
Je to opravdu jen hříčka, jazykový chyták ;-)

Katka s Nancy řekl(a)...

Jsem se zase pobavila :-)))

Danka a Jaro řekl(a)...

Aha, jasné. Tak u nás by to bolo "voliac, voľ dobre" - či s čiarkou, alebo nie, to fakt neviem.
Danka

Daniela řekl(a)...

Ty jo, taky jsem na ten význam bez čárky nemohla přijít, a to nejsem Slovenka, ale asi ostuda ;-).

Jinak se, Markét, ty tvoje zážitky moc dobře čtou. Vždy se pobavím.

Markéta a Luki řekl(a)...

Nejprve jsem taky nadpis nechápala, pak jsem zapátrala v paměti a hlavně asi díky tomu, že jsem celkem nedávno Lukimu předčítala Jiráskovy Staré pověsti české, protože netušil, kdo to byl praotec Čech, tak se mi rozsvítilo :-))
Já v čekárnách přímo nesnáším, když tam čekám s Lukim a někdo ho začne nahlas litovat a řešit, že to chce cvičit, že to určitě pomůže . To přímo pěním ;-(

Anonymní řekl(a)...

Vždycky se u tebe dobře pobavím.Takové babky, říkám jim čekárnové, fakt nemusím.Pavla

Rea řekl(a)...

Taky jsem se pobavila, a tu babu bych srazila z ty lavicky:)

wlcice řekl(a)...

:-) Reo,tak tos vystihla: ta baba byla fakt na sražení z lavičky :-))

Anonymní řekl(a)...

Vždycky se tu buď dobře pobavím,nebo se něco nového dozvím a dnes ještě jako dezert forbína z Těžké Barbory!Opravdu jsem si to vychutnala :-))
ivy