O slušnosti

6.3. 2010

Včera sníh jen poletoval, dneska hustě padá.
Takhle vypadají kytičky v truhlíku na okenním parapetu. Zase mají načechranou bílou čepici a ráno mě probudily typické zvuky lopat a hrabel odklízejících napadaný sníh z chodníků.

Moje angína se - stejně jako letošní zima- k ústupu nemá. :-(
Otravuje mě. Dala jsem se do do věcí, na které nemám při běžném provozu čas- třeba do úklidu v mailové poště- takže jsem pročetla a promazala stovky starých mailů. Taky jsem trochu probrala fotky a dodělala si webalba, která odkládám už hezkých pár týdnů.

Při třídění časopisů jsem se začetla do rozhovoru s Arnoštěm Lustigem. Nabízel ho poslední výtisk časopisu Můžeš. Lustig je pro mne neuvěřitelným živlem. Nedávno jsem zhlédla v TV dokument, kde líčil pobyt v koncentračním táboře- dost autenticky, procházel místa a dnešní barevné obrázky byly střídány drsnými dobovými fotografiemi.
Vždycky si říkám, jak to ti lidé mohli přežít. Znova se nadechnout, sebrat síly, zapomenout na tu ukrutnou fyzickou a následně i psychickou bolest způsobenou ztrátou těch nejbližších... odrazit se ode dna a mít ještě světu co říct. Arnošt Lustig už někoik let bojuje se zákeřnou chorobou, přesto vypráví, směje se a říká, že je smířený s tím, co přijde.

Moudrých vět v dokumentu ve zmiňovaném článku zaznělo mnoho.
Mne zaujal citát: "Šťastný je ten, kdo zapomene, co se nedá změnit..."

A taky se mi moc líbila odpověď na otázku, zda věří v boha:

"... Zatím jsem si vždycky vystačil se svědomím. To je úžasný a zároveň srašidelný vynález, jímž je člověk schopen kontrolovat sám sebe, rozeznávat dobro od zla, správné od nesprávného a spravedlivé od nespravedlivého. A je to přikázání, které chybí v Desateru. Přikázání, aby si člověk mezi dobrým  a zlým vybral to dobré. A aby to nevztahoval jenom k sobě, nýbrž ke všem. Slušnost totiž pokládám za zákon člověka.
....
Mojžíšovi vytýkám, že v Desateru chybí přikázání slušnosti. Kdysi před dvěma tisíci let věřili lidé starozákonních společností, že slušnost je jako pták. Letí nad mořem a musí pořád mávat křídly, aby se neutopil. 
Slušnost nemůžeš našetřit jako peníze. To, že jsem byl včera slušný, mi nepomůže, když nebudu slušný i dnes. 
Slušnost je skutečně jako pták nebo motýl nad mořem. 
Jakmile přestane mávat křídly, zahyne..."

Pro mne je slušnost určitým životním stylem. Jsem přesvědčena o tom, že všechno - i ty nepříjemné věci- se dají vykomunikovat slušně- bez urážení, osočování, ponižování a podlých lží. Ideální  ovšem je, pokud k tomu stejně přistupují obě komunikující strany.

Tak si denně hýčkejte svého motýla, ať se vám neutopí v moři neslušnosti.... ;-)

11 komentářů:

LenkaS řekl(a)...

Markét, to, že zima ani tvoje angína neustupuje, mne opravdu mrzí.:-(

Pana Lustiga také obdivuji. Hlavně jeho pohled na svět.
Ten citát o štěstí bych si měla dobře zapamatovat. A zachovat se vždy slušně, snažím se, opravdu snažím.. (doufám, že úspěšně)

Přeji brzké uzdravení!

Gabro řekl(a)...

Moc hezké a pravdivé čtení...

Také se snažím komunikovat slušně, ale tu tvojí angínu bych už i neslušně poslala někam :-)))...

Marci řekl(a)...

Markét mávám ,mávám, nevím kam se domávám..Moc pěkně napsaný, jen tam cítím ten smutný podtext?? Hýčkej si motýly, nakrm je nektarem z květů...

Jitka Neradová řekl(a)...

Ovšem motýli jsou skoro na vymření, jak to tak pozoruji kolem sebe. Ale hezky jsi to,Markéto, napsala a svého motýla si snažím bránit.
A Tobě přeji brzké uzdravení a sníh pryč. Dole ve městě po něm není ani památky, na Letné je ho poměrně dost a u Vás pořád jak na horách, viděla jsem to. Tak ať to zmizí a vezme to s sebou i tu angínu:-)

Aya řekl(a)...

Markét držím vše co mám ať už tě ta otravná angína přejde. A volám jaro ze všech sil.

K panu Lustigovi. Určitě moudrý pán, ovšem v určitých věcech mu musím odporovat.
Mojžíšových 10 přikázání je o SLUŠNOSTI. Není snad přikázání: "Cti svého otce a matku svou." Slušné?
"Nezcizoložíš, nezavraždíš, nebudeš krást,nebudeš falešně svědčit proti svému bližnímu,nebudeš toužit po věcech svého bližního"...to je přece slušnost s velkým "S". Nebylo třeba vypisovat zvláštní přikázání "Chovejte se slušně." To vyplývá z výše uvedeného...Navíc o Mojžíšovi se píše, že byl nejmírnějším člověkem ze všech lidí.

K svědomí...kdo nám ho dal? Kde se vzala v opicích a pralidech taková úžasná záchranná brzda v podobě svědomí? Něco co nyní lidé ztrácejí... Taky evoluce? Přirozený postup?
Ano musíme "mávat křídly", musíme na něm pracovat, ale není víc než něco, co nám bylo vloženo...s čím se rodíme už po tisíciletí...

zuzi řekl(a)...

Díky za připomenutí, neškodí občas zopakovat starý pravdy!

wlcice řekl(a)...

Ayo,
já jsem ten článek-tedy rozhovor s A.Lustigem -neopisovala celý, takže přidávám odkaz, kde jej lze číst v nezkrácené úpravě /abych tu nějakými svými výplody neškosila Lustigovi-nebo Mojžíšovi- o to mi tentokrát fakt nešlo ;-) /

http://www.muzes.cz/clanky/clanek/637/

- on se tam A.L. o některých přikázáních konkrétně zmiňuje,ale nevydává to za žádnou oficiální filozofickou teorii-byl to skutečně jen rozhovor a stručná odpověď na jednu z otázek.

Ať už jsme ke svědomí přišli jakkoli, hlodat umí pěkně a je dobré ho mít v klidu :-)...si myslím já :-))

Aya řekl(a)...

Jj já to nemyslela nijak zle. Já u tebe vždy jen v dobrém...:o)
Jen jsem myslela, že bych to měla doplnit. ;o) ale huž mlčím a běžím zjistit jak dopadl koláč bez cukru. To zas bude "dobrota"...:o)

ivy řekl(a)...

Omlouvám se,nechci zneužívat pohostinství tohoto blogu,ale dovoluji si nesouhlasit s tím,že opice mají svědomí.A jaké jsou důkazy pro existenci svědomí u našich pravěkých předků?

ivy řekl(a)...

Úplně jsem zapomněla napsat komentář ke článku O slušnosti.Díky za připomenutí pořadu s panem Arnoštem Lustigem.Jsem jeho velkou obdivovatelkou.Jako spisovatele a hlavně jako člověka.Slušnost,ať už daná desaterem,nebo nějakým jiným dodatkem je nutná k dobrému životu.Bohužel začíná být dost vzácnou vlastností.Proto si moc vážím slušných lidí....

Andrea řekl(a)...

KJá se připojuji s přánáím..neslušně poslat tu tvou angínu kamsi...a snad ta slušnost v dnešním uspěchaném aněkdy značně neslušném světě zvítězí:-)