Ve znamení voleb

29.5.2010

...byl tento víkend. My jsme dětem ukázali volební právo v praxi už v pátek. Máme krásně opravený  bezbariérový "úřad", takže jsme mohli vzít i Majdu, aby se podívala do volební místnosti.


Pan organizátor byl velmi vtřícný a hned to začal organizovat- aby se všude dostala a vše viděla :-) Dokonce dětem dovolil, aby vhodily naše volební lístky do urny. Děti byly nadšené. Ještě jsme s nimi po cestě domů probrali nabídku politických stran a vysvětlili, co jsme volili a proč. ;-)
Stavili jsme se v cukrárně na zmrzku a Majda byla děsně rozčarovaná, že měli v nabídce asi JEN 5 druhů...  achjo ;-) To Martinka je spokojená, bere, co se nebízí a nedělá potíže .. zatím! ;-)


Na sobotu odpoledne jsem domluvila Jitce, která sháněla reálie na svoji další knihu, povídání s paní, co byla totálně nasazená. Je to naše sousedka. V červenci jí bude 89let! Byla tak hodná, že souhlasila s rozhovorem. Já měla představu, že tam Jitku jen dovedu, představím a zase zmizím, ale sotva se paní M. rozpovídala, bylo mi jasné, že odejít by byla škoda.
Vypravovala svoje zážitky z období, které my už známe jen letmo z učebnic dějepisu. Spoustu věcí vnímáme jen jako "pojmy".  Tahle paní má nebyčejně pestrý život. Plný extrémů. Když nám líčila, jak "s holkama" šidily německé dozorce, jak předstíraly, že nejsou schopné vykonávat nějakou práci jen proto, že jim bylo jasné, že budou-li se účastnit výroby zbraní, letadel..., budou se vlastně spolupodílet na zabíjení lidí. Její vypravování bylo samozřejmě okořeněno i různými osobními postřehy, příběhy dalších spolubydlících... přešla až ke konci 2.světové války, to už bydlela se svým vysoce postaveným manželem v Praze v luxuxní vilové čtvrti... Vypravovala, jaké významné osobnosti ve svém životě potkala. A bylo úžasné, jak je "nad věcí" jak už se  na vše dívá "z dálky".
Bylo to zajímavé naslouchání. Dvě hodiny utekly jak voda. Jitka vše pečlivě zaznamenala, tak se těším na její literární zpracování všech těch informací :-)

3 komentáře:

Gabro řekl(a)...

Jůůů, taková vyprávění mám ráda... Milovala jsem, když mi vyprávěl můj pradědeček, jaké to bylo, když byl malý...

Jitka Neradová řekl(a)...

Také se těším. A děkuji. A máte krásný úřad- možná i proto ty volby dopadly tak dobře:-)

Andrea řekl(a)...

Jitka tedy vypadá naprosto zaujatě...