Anglicky

1.3. 2011

Všichni se učíme pořád  anglicky. V dnešní době opravdu nezbytná nutnost.

Někteří rodiče na to jdou zostra a své děti do jazykových kurzů přihlašují dříve, než odhodí pleny. Je to takový trend v současné výchově. Dítě vypovídá o svých schopnostech výčtem kroužků, které navštěvuje.

Nejsem zastáncem amerických školek. Myslím, že je rozdíl, když dítě vyrůstá v dvojjazyčném prostředí, a pak nastoupí do školky, kde se domluví pouze anglicky, ale zcela jiná situace nastává pro dítě, které je do takového prostředí vrženo a najednou zjistí, že si neumí říct ani o základní potřeby. Ti dravější si asi poradí, ovšem co ti ostatní? Jak jim asi je?

K tomuto zamyšlení mě přivedl jeden vyslechnutý rozhovor.
Běžná situace: v restauraci u stolu sedí dvě maminky a 3děti- z toho dvě 5leté. Maminky se baví o školce. Jedna chválí svého synka, jak chodí do školky rád a že i bez problémů spinká.
Druhá popichuje svého potomka: "Vidíš, Mareček chodí do školky rád. A nebrečí kvůli tomu!"
"Já už taky nebječim a chodim uád", patlavě odpovídá ten druhý.
"Nojo, ale vzpomeň si, cos dělal ve staré školce!! A to tě Alex vždycky pozdravuje, když mě potká..."
"Jenže tam še muší mjuvit anguišky. A já nechči mjuvit anguišky požád. Já chci mjuvit anguišky jenom když já chči!!!", ohrazuje se špatnou výslovností dotčený.
"No, vidíš, je to paličák. A tos neviděla, jak řval. Denně!! Půl roku jsem to vydržela, a pak šel do normální český školky. Je to k ničemu. To víš, lítaj venku, občas něco matlaj u stolu... ", znechuceně komentuje kamarádce matka antianglicky zaměřeného  synka.

Držím mu palce! Zdá se, že ví, co chce a umí si to prosadit ! ;-)

Rodiče utratí za americké školky desetitísíce ročně, jde jim o to, aby něco nezameškali, aby jejich dítě bylo do života připravené... Dobrá, je to jedna z nabízených možností na trhu. To, že se s ní zrovna já neztotožňuju, neznamená, že by ji měli zakázat.
Poskočíme do věku povinné školní docházky, kdy žáci s angličtinou povinně tráví 3-4hodiny týdně. Někdy se ovšem nabízí otázka, jak moc přínosné to je. Dost často mě to napadá v souvislosti s Majdinými úkoly.

Poslala mi kamarádka věty, které měl její syn v testu přeložit do angličtiny. Chtěla slyšet, co si o tom myslím.
Četla jsem je několikrát, a asi jsem ani po opakovaném čtení nepochopila  smysl některých.
Paní učitelka chtěla patrně zjistit, jak děti zvládají stupňování přídavných jmen. Zaráží mne jen způsob, jaký k tomu zvolila.
Nás vždycky učili, že testem se má  zjistit, co jsme žáky naučili - tedy co umějí- ne jim dokázat to, co neumějí...

Dá se předpokládat, že cizí jazyk studuju k tomu, abych ho mohla používat především prakticky- tedy k domluvení se v běžných situacích. A tak se možná  mezi čtenáři najde někdo, kdo mi poví, v jakých situacích bych některé z těchto vět mohla použít- zejména věta č. 2 a 5 mě zajímá... no ona i ta jednička stojí za úvahu ;-)

1/ Náš pes je smutnější než jejich nová kočka.
2/ Jsem nejlegračnější zvíře v této vesnici.
3/ Petr je nejmenší ve třídě, ale není tak malý jako Tom.
4/ Řidiči aut jsou někdy pomalí, pomalejší než náš strýc.
5/ Její obličej je krásnější než jeho hlava.

I já jsem měla potřebu to "konzultovat dále", a tak jsem  dnes vedla  na toto téma dnes několik úsměvných rozhovorů. Nápady byly vskutku originální: dvojku prý určitě  použiju při masupustním reji, nebo po flámu v případě, že budu mít dostatek  alkoholu v krvi :-)
A pětku by mohl z úst vypustit snad nějaký plastický chirurg po úspěšně provedeném zákroku... a to ani nedomýšlím, co se asi honilo hlavou těm sedmákům, kteří je měli přeložit!

Jsem taky ráda originální, ale v některých případech bych se přecejen držela klasiky a nevymýšlela to, co již bylo vymyšleno šikovnějšími. Stupňování přídavných jmen jsem už procvičovala i záživnějším způsobem. Existuje tolik učebnic a příruček...

Cílem jazykové výuky na základní škole by podle mého mělo možná být  vypěstování kladného vztahu k onomu cizímu jazyku, pochopení a upevnění jeho základů na příkladech  běžné mluvy - a na zejména bych kladla důraz na schopnost dorozumět se! Což tedy patrně nebylo cílem tohoto testu... tady jsou texty vět tak krkolomné a komické, že  rozptylují pozornost natolik, že gramatika jde zcela stranou ;-)

Tak já nevím... ty vtipy o učitelkách asi nevznikají jen náhodou... žeby nějaká osobní zkušenost autorů ?? :-))

16 komentářů:

Marta řekl(a)...

Naprosto souhlasím, se vším.
Potom máme v pomaturitním studiu děcka, co se bojí promluvit, jen aby neudělaly chybu. Když si vždycky uvědomím, jak dlouho už angličtinu dělají a kolik toho umějí říct...je to tristní.
A ty věty, to jsem se fakt pobavila:-)))Ten masopust mě taky napadl..však taková každodenní záležitost...

Pan WLK řekl(a)...

Jsem nejhloupější ve třídě, ale ne tak hloupý jako můj učitel.

Marianna řekl(a)...

Vlk to vystihl krásně :)

Přemírou kroužků a zejména angličtinou v raném věku, kdy robátka nemluví ještě ani pořádně česky, suplují rodiče velmi často sami sebe - tj. zaplatí někomu, aby se dítěti věnoval. Jestli na to dítě má nebo nemá, jestli ho to baví nebo nebaví, je vlastně vůbec nezajímá. Spoustě těch dětí by víc prospěl obyčejný dialog s mámou, která ho vyzvedávajíce z kroužku ani neodloží mobil od ucha :(
A situace mě napadly jen filmové: dvojku říká ošklivé kačátko a pětku maniakální vrah v hollywoodském hororu ;)

Emily řekl(a)...

Wlčice, ani nevíš jak mi mluvíš z duše. Cosi je závadného na našem školství. Stále doufám, že se to nějak změní, že cílem školy bude hlavně pěstovat kladný vztah k předmětu, ach jo.
Za dva roky nás také čeká střet s realitou. Když vidím některé učitelky, které učily mě, a vzpomenu si jak zesměšňovaly slabší žáky před celou třídou... dělá se mi nevolno.

Anonymní řekl(a)...

Jak to psal Jaroslav Žák? "Tuleň nese školníkovi dýmku. Přeložte a převeďte do plusquamperfekta."
Já taky šílím nad učebnicí našeho třeťáka - zná anglické výrazy pro kolečkové brusle a závodníka formule 1, ale za tři roky ho nenaučili I am - you are - he is.

Anonymní řekl(a)...

Pardon, podpis - Markéta K.

Daniel řekl(a)...

Právě se pomalu schyluji k ukončení vysoké a těch cca 12 let němčiny na základní a střední škole na mě nic nezanechalo - tedy vlastně zanechalo... hluboký odpor!
Ne že by mi 3 semestry angličtiny na VŠ daly nějak více, ale sem tam alespoň něco rozumím... i když mám podezření že v tom stejně nemá prsty škola...

kristina-jemima řekl(a)...

Mně se taky anglické školky moc nelíbí, přijde mi to OK pouze v případě, že dítě už pochází z biligvního prostředí, tedy když jeden z rodičů je třeba cizinec. V tom případě i hodně malé děti zvládají víc jazyků, protože prostě mluví s tatínkem nějak a s maminkou jinak :)
Ale to školství.. :((

Marianna řekl(a)...

Markéta K.: Ten, kdo nese domovníkovi psaní, zatímco mrož kouří dýmku, je přeci WLK :)))

Anonymní řekl(a)...

Maríně: Nojo, já to psala zpaměti, v hlavě mi to utkvělo jako nejabsurdnější kombinace slov, jakou jsem kdy četla, ale "nejlegračnější zvíře" a "obličej krásnější než hlava" je spolehlivě překonají. Děkuji za opravu. Markéta K.

Jitka Neradová řekl(a)...

Jelikož znám školství skrz naskrz, musím jen souhlasit. Nikdy jsem nepochopila, že děti po tolika letech anglicky neumí. Asi jsme víc na ty východní jazyky:-).Pravdou je, že naše škola je v tomto trochu výjimkou, děti tedy mluví, ale nějakou lásku k jazyku v nich nikdo bohužel nevypěstoval, naši němčináři jdou víc přes dril- německá preciznost. A jelikož učí i angličtinu, pak je to nasnadě. Ale my máme zase jiné problémy, jak někdo tady už napsal, je něco shnilého v českém školství. A jak vidno, už od školek:-) Ovšem věty jsou skvělé. První použiju, až k Vám přijdeme se Zachariášem na návštěvu,čtyřka je o mně a pětku asi vymýšleli na našem chytrém ministerstvu:-)Ale nejlepší věta je ta Vlkova:-)

ivy řekl(a)...

"Vlkova věta" by se mohla do kamene tesat :-))

Jarmila řekl(a)...

Můj nejmilejší učitel angličtiny byl mladý Skot. Nebyl jen rodilý mluvčí, ale byl vzděláním pedagog. Neuměl slovo česky, ale uměl učit. Hodně jsme se naučili a také nasmáli, to je asi důležité, aspoň na mě to zabírá :-D

Anonymní řekl(a)...

Já myslím, že je to docela jasný. Proč by superteacher AJ trávil život na základce? Simona

Gabro řekl(a)...

Když jsme u těch učitelek :-)... Včera mi říká Pavla v MUMu: "Znáš nějakou Markétu, která byla učitelka a bydlí tam u nás???" Já že jooo :-D, že to je určitě Wlčice! A ona že jí její tchýně říkala, že jste mluvily o MUMu a že tchýně hned věděla, že to musí být ten, jak tam chodí její snacha... :-D

Janah -Švédské listy řekl(a)...

Tady ve Švédsku mě překvapilo, jak poměrně brzy jsme přešli od učebnice k "pouhé" konverzaci, byla jsem z ČR zvyklá se neustále opírat o berličku gramatiky a měla jsem pocit, že mi to nic nepřinese, a ono to bylo naopak :-)