Muž bez minulosti ověnčený Radoky

5.3.2011

Cenami Alfréda Radoka jsou každoročně oceňovány počiny a výkony na českých divadelních scénách. Rok 2010 byl rokem více než příznivým pro mé oblíbené Dejvické divadlo.

Shodou okolností jsem předposlední únorový večer strávila opět v milé společnosti této komorní divadelní scény, za což vděčím Andree (díky!!), neboť se vydala do předprodeje vystát hned dvě fronty na lístky a ukořistila dokonce 1.řadu. (tam se tedy ovšem opravdu nedalo fotit- to bylo na očích všem hercům :-)

V představení "Muž bez minulosti"  finského autora  Akiho Kaurismäkii bylo oceněno hned ve dvou kategoriích. Hra se stala inscenací roku a představitel hlavního hrdiny- David Novotný- získal cenu za mužský herecký výkon.

Děj je poměrně jednoduchý: Muž Antero Lujanen je přepaden na nádraží chuligány. Utrpí vážný úraz hlavy, který díky operaci přežije, ale po probuzení zjistí, že si vůbec nic nepamatuje- ani svoje jméno- stává se  mužem bez minulosti.
Učí se tedy žít znova- od začátku. Je sice dospělý, ale chová se jako dítě- neví, jak fungují lidské vztahy; všechny zkušenosti zapomněl- všechno poznává znovu. Vstupuje do "nového života" jakoby očištěn-  nabízí se zamyšlení, kolik toho na sebe člověk během života nabalí- a co je ve skutečnosti opravdu pro život podstatné a nepostradatelné ;-)

Zamiluje se do pracovnice Armády spásy (vynikající Tatiana Vilhelmová) ...  a už se asi nesluší prozrazovat, jak to všechno dopadlo.

Pojetí hry je velmi originální. Jeviště je opět vybaveno jen stroze- žádné složité a nákladné kulisy. Jednotlivé scény jsou proloženy pěveckými výstupy, které díky ztvárnění často vyvolávaly v hledišti výbuchy smíchu.



Tu a tam se objevily parodie na nejrůznější známé věci- já přikládám tu, která mě rozesmála tak, že jsem nemohla přestat.

Možná mi to navozuje asociace díky zprávám o tom,  jak tečou peníze na našich ministerstvech...  Tak si říkám, jestli nám ještě jedno ministerstvo nechybí :-)) (pro název nutno vydržet do 0:48.vteřiny záznamu)
... kandidátů na ministra by se nabízelo hned několik ;-)





Každopádně Dejvickému divadlu gratuluju a přeju, aŤ je  i rok 2011 bohatý na dobré hry, na které se stojí fronty...  až se zas nějakým pokoutným způsobem dostanu k lístkům, ráda zajdu na cokoli. ;-)

1 komentář:

JaninkaD řekl(a)...

Jé já se tady až stydim, ale já ti to ták závidim. Do Dejvického divadla bych chtěla strašně strašně moc, ale zatim mi to vůbec nevychází!