Pí den (Pi Day)

14.3.2012

Všichni, kdo prošli povinnou školní docházkou, nemohli jistě minout číslo "pí" -  π -   vzpomeňte na výpočty obvodu kruhu- bez   π   by to prostě nešlo :-)



Datum pro oslavu bylo zvoleno podle prvních tří čísel tohoto "iracionálního čísla", které  za desetinnou čárkou může pokračovat bez opakování do nekonečna.

 V chytrých knihách se píše, že...

Řecké písmeno π je symbol pro matematickou konstantu poměru obvodu kruhu k jeho průměru. Tento poměr je pro všechny průměry kruhu přibližně stejný:

Pí a jeho přibližné hodnoty jsou známy už od starověku. Velmi přešně však číslo π aproximoval Archimédés.

 Oslavy Dne pí jsou vlastně takovou oslavou racionality a matematiky (mně vědy naprosto vzdálené ;-)) - na tento den totiž připadají i narozeniny A.Einsteina (* 14.3.1879 v Německu)

Pí den se nemusí nutně slavit počítáním :-) Obvykle se slaví pečením koláčů- samozřejmě kulatých .-), které se pak konzumují hromadně na různých happeningových setkáních.

Můžete taky ujít, či uběhnout "pí" vzdálenost kilometrů, nebo si spočítat svůj "pí věk" :-)

Tak se mi to líbilo, protože jsem tento svátek objevila náhodně a vůbec o jeho existenci nevěděla. Tož oslavujte třeba symbolicky konzumací něčeho kulatého!

A já přeju všechno nej... k dnešním narozeninám  (nejsou sice kulaté :-)) i naší první asistentce, kterou jsme před 9lety k Majdě náhodně získali a dnes už je dokonale adoptovaná do naší rodiny. Osud tomu chtěl- náhodou má i stejné příjmení... jen bydlí  na druhém konci republiky :-)

Katko, všechno nejlepší!!! :-)) Děkujeme ti za mnoho penězi nedocenitelných věcí a jsme moc rádi, že tě máme! ;-)

4 komentáře:

Janah -Švédské listy řekl(a)...

O tomhle svátku jsem také nic netušila - jdu zkonzumovat koblihu - tedy oslavit "pí" den ;-)

wlcice řekl(a)...

Kobliha se povoluje, má vyhovující tvar :-))

Anonymní řekl(a)...

Já musím uděla reklamu časipisu Čiličili, který je zdarma každý měsíc ve Vodafonu. Někdy je to dost "na hraně", ale obvykle se pobavím. Tohle by si moji sedmáci o "pí" určitě hned zapamatovali: http://www.cilichili.cz/obrazky/pi-ma-novy-znak-51.shtml

Olga

Lucka řekl(a)...

věřím, že novodobé pí by se ujalo :))

Wlčice si mi připoměla, že se blíží Ručníkový den :))